Rozhovor: Se Šárkou Rosovou Váňovou o knihách i o životě

Zdá se vám to jméno povědomé? Aby také ne! Šárka Rosová Váňová je oblíbená moderátorka vysílající momentálně v Country rádiu a její hlas tak těší spousty spokojených posluchačů. A protože je jí vlastní nejen slovo mluvené, ale i psané, pustila se do psaní knížek.

Jaká díla má tato energická žena na svém kontě, a na která se teprve chystá, o tom jsem si s ní popovídala, a vy si náš rozhovor nyní můžete přečíst.

  1. Šárko, jak jste se dostala ke psaní knížek?

Asi tak jako ke všemu v životě. Intuitivně. Jsem hodně emotivní a otevřený člověk se srdcem na dlani. A celý život se snažím dělat vše, tak jak cítím. Ocitla jsem se tehdy na rozcestí. Nevěděla jsem, jak dál, ztratila jsem svoji milovanou práci v rozhlasu, a tak jsem prostě po čase sedla a začala psát.

  1. Vaše první knížka vyšla jako E-Book. Plánujete její vydání i v papírové podobě?

O vydání mé první e-knihy se zasloužil můj manžel, který je mojí obrovskou podporou, za což mu nikdy nepřestanu být vděčná. Je to vlastně soubor mých nejčtenějších blogů, které průběžně publikuji na iDnes.cz. Samozřejmě, pokud o knihu čtenáři projeví zájem a můj současný nakladatel a kamarád v jedné osobě, Karel Svoboda usoudí, že si kniha zaslouží vyjít v tištěné podobě, není nic, co bych neslíbila.

  1. Vaše nová knížka Moje dětství na draka vyšla v nakladatelství Kniha.je. Prozradíte nám, jak vznikla tato spolupráce s do té doby neznámým nakladatelstvím?

Ten začátek spolupráce byl taky intuitivní. Už mě nebavilo se stále dotazovat, psát, čekat dlouhé týdny na odmítnutí s tím, že kniha nezapadá do edičního plánu a podobně. Chápu, každý autor někdy začíná. Ale je fakt, že hodně z nás se tou knižní mašinérií, která je hlavně o komerci, nechá usmýkat a rezignuje. Prostě začne psát do šuplíku.

A tohle jsem nechtěla. O knihu projevil zájem jeden vydavatelský gigant. Vlastně jsem uspěla hned při jednom z prvních pokusů. Ale moje radost trvala do chvíle, než mi jeden lektor napsal, že psát umím, ale že si moji knihu přečte, až ji celou přepíšu z první osoby do třetí. A to jsem odmítla. Nějak jsem nedokázala připustit, že bych své dětství věnovala někomu jinému. A tak jsem zkusila oslovit další, menší nakladatele. Ve chvíli, kdy jsem si říkala, že už to po roce vzdám, padl mi pohled na nakladatelství Pravda.je, které bylo na dobré cestě začít vydávat duchovní literaturu zaměřenou na osobní rozvoj. Telefon vzal Karel Svoboda. Neskutečný člověk plný elánu, pozitivity a entuziasmu. Bez okolků jsem mu s notnou dávkou nadsázky sdělila, že jsem napsala bestseller. Nádherně se smál a druhý den u mě se svým kolegou seděli u nás doma v kuchyni. Za pár dnů přijeli znova s oznámením, že moji knihu vydají. Dokonce je přiměla založit další odnož nakladatelství pro knihy plné českého humoru: Kniha.je.

  1. O čem je kniha Moje dětství na draka?

Svoji knihu chápu a s láskou jsem ji napsala, jako rodinnou. Psala jsem ji v době, kdy jsem se těžce smiřovala s tím, že mě navždy a chvilku po sobě opustili rodiče. Pak dvě milované fenky a kočička. Neštěstí jde vždy ruku v ruce s radostí a smíchem. Život nikdy není jen o truchlení nebo o radovánkách. Jen prostě záleží, jak se s tím vším člověk vyrovná a v jakém poměru mu vše osud dávkuje. A o tom je i má kniha. Je o mém dětství, ale poznává se v ní hodně čtenářů a já jsem nesmírně potěšena a přijímám to s láskou a pokorou. Lidi píší nádherné recenze a děkují. A já děkuji jim, je to opravdová radost.

  1. Proč jste se rozhodla odhalit své dětství a napsat o něm knížku?

Protože jsem chtěla pobavit svoje současníky a těm mladším ročníkům přiblížit dobu, kterou neměli možnost prožít. Možná jim vše připadá trochu jako dávný středověk. Ale s radostí sleduji, že je čtení baví. Mám svoje beta čtenáře ve věku sedm až osmdesát pět let. Zatím mám vypozorované, že si každý v knize našel to svoje.

  1. Jak na knížku Moje dětství na draka reagují čtenáři? Líbí se jim? Nebo mají na sedmdesátá léta jiný názor?

Jsem poctěna, kniha se líbí. Můj nakladatel mi řekl, že moc dobře ví, že jsem knížku nepsala hlavně pro zisk. Měl pravdu. Přestože jsem v té době byla registrovaná na pracovním úřadu. Pro mě to nebylo vůbec dobré období. Díky manželově pomoci jsem na to naštěstí nebyla sama. V životě nejde dělat vše jen s vidinou tučných zisků. A když je na prvním místě cit a láska, lidi to poznají a dovedou ocenit.

[the_ad id=“73″]

  1. V současné době pracujete jako moderátorka v rádiu. Na jaké stanici Vás můžeme slyšet?

      Přestože jsem se k práci za mikrofonem už vrátit nechtěla, nakonec jsem si uvědomila, jaká to je pro mě droga. Vysílám po dlouhém čase opět na Country rádiu v Praze. Uvědomuji si, že máme velmi pozorné a vděčné posluchače. Vysíláme celoplošně pro širokou veřejnost, a hlavně pro starší lidi, pro které je moderátor a hudba mnohdy jedinou společností. Je milé, když vám zavolá třeba babička, že si založila někam brýle a nestihla si poznamenat můj recept a požádá, abych jí ho zopakovala.

  1. Vyprávíte také do éteru své zážitky z dětství, nebo si je šetřítdo knihy?

Samozřejmě, že občas jednou, dvěma větami něco z dětství zmíním, ale v proudovém vysílání na to moc času nezbývá. Snažím se posluchače spíš povzbudit, potěšit a přinášet jim zajímavé informace ze současnosti.

  1. Pracujete v současné době na nějaké nové knize?

Mám rozepsanou už druhým rokem knihu Kukačka v podnájmu. Můj příběh ze života, vlastně taky blízký lidem. Vzít si dnes někoho do pronájmu je velký hazard. Této zemi schází veřejně dostupný hodnotící skóring nájemníků. A pokud člověku někdo mazaný dovede zahrát na city ohledně trpících dětí a zvířat, je nasnadě, že dobrák má na pár měsíců o peklo postaráno. O tom je má knížka. Všichni oklamaní v této kauze marně čekají na potrestání aktérky a odškodnění, a tak věřím, že se dočkám, až kriminálka věc někam posune.

Od konce léta pracuji na pokračování knihy Moje dětství na draka. Čtenáři si ho žádají. Bude se jmenovat Moje puberta na draka.

  1. Kromě psaní knížek píšete i blog. Povíte nám o něm něco?

Psaní mého blogu na Idnes.cz mě vlastně přivedlo k myšlence psát rozsáhlejší tvorbu. Politice se striktně vyhýbám, ona sama a hodně jejích aktérů se mi protiví. Píšu o životě, neumím psát fikci. Obdivuji ty, kteří si dokáží v hlavě vykonstruovat příběh, který se nestal. Mně by to čtenáři nevěřili, přestože bujnou fantazii opravdu mám. Ale nikdy neříkej nikdy…

 

Šárko, já Vám moc děkuji za rozhovor a přeji, ať Vás múza líbá stále tak, jako doposud a ať máte plno spokojených čtenářů.

Knížku Moje dětství na draka si můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Kniha.je.

     

 

Napsat komentář

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

Nahoru ↑

Design a site like this with WordPress.com
Začít