Jaké tajemství ukrývá Ospalá slovanská díra?

Ve středověkém Zlíně se objevuje tajemný jezdec bez tváře. Na svém koni děsí vesničany a vraždí. Za oběť už mu padlo několik mladých dívek a vesnicí obchází strach. Naštěstí se z boje vrací voják Henslin, který nastupuje zpět do služeb svého pána Viléma z Hustopeče. Dokáže vraždící monstrum zastavit? A je to vůbec člověk z masa a kostí, nebo má co do činění s čáry a démony?

Název: Ospalá slovanská díra

Autor: Petr Jaroněk

Počet stran: 212

Rok: 2019

Nakladatelství: Argo

Recenze:

Petr Jaroněk se ve své prvotině zaměřil na legendu o lásce a zradě, která mohla vytvořit vraždícího pomstychtivého démona vracejícího se na náš svět, aby pokračoval ve svých hrůzných činech. Inspiroval se skutečnou legendou a napsal dílko, které se nachází na pomezí historické detektivky a fantasy příběhu. Složené je z několika částí, přičemž první skutečně vypadá jako brilantně napsaný detektivní příběh ze středověku. Postupně však přibývá nereálných událostí a vidin či snů (nevím, jak správně to nazvat) a čtenář začíná chápat, že tohle jen tak „obyčejná“ historická detektivka nebude.

Voják Henslin je postarší muž, který si už prožil své. Zúčastnil se mnoha bitev a bojů, párkrát se zklamal v lásce a není nijak hezký ani charizmatický. Celkově se dá říct, že mi přišel dost nesympatický a vadilo mi, že na hlavního hrdinu je i poměrně laxní. Zatímco jeho pán se svým synem se chystali na útok tajemného jezdce, on se coural po okolí, flákal se a čekal, až nastane ten pravý okamžik. Spíše bych čekala, že se na něj bude chtít co nejlépe nachystat, zjistí další informace atd.

Pokud bych měla hodnotit čitelnost knihy, tak byla velmi dobrá. Autor prokázal výbornou znalost doby a zvyklostí, krásně popsal některé události, jako lov, svatbu nebo pohanské obřady. Využíval „dobová označení“ různé části zbroje, oděvů atd. Tady bych ocenila, kdyby byl třeba na konci knihy jakýsi slovníček, který by čtenářům pomohl lépe se v názvech orientovat. Já jsem sice jako historička věděla, popř. jsem to dokázala odhadnout, většina čtenářů však může tápat.

Hodně se mi líbil jak příběh samotný, i když bych spíše uvítala reálnější vysvětlení než fantasy, ale i propracovaná legenda v samém závěru knihy. Ospalá slovanská díra je podle mě velmi zdařilá prvotina a už se moc těším na další knihy, které autor vytvoří. A přestože mi Henslin nebyl příliš sympatický, ráda se s ním klidně potkám v další knížce. Třeba se změní a začnu ho mít raději. 🙂

Hodnocení: 90%

Knihu Ospalá slovanská díra jsem koupila přímo od autora, vy si ji ale můžete objednat třeba na stránkách Arga.

Napsat komentář

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

Nahoru ↑

Design a site like this with WordPress.com
Začít