Recenze: Oldřiška Ciprová – Důstojná sokyně kněžny Ludmily

Historické romance Oldřišky Ciprové jsou milé, čtivé a místy poučné. Neočekávám od nich velkou historickou hodnotu, ale čas od času autorka vystihne situace, které jsem si neuvědomila ani při studiu historie. Knížka Drahomíra – Důstojná sokyně kněžny Ludmily nám přibližuje nepěkně proslulou kněžnu v tom lepším světle. Líbila se mi?

Název: Drahomíra- Důstojná sokyně kněžny Ludmily

Autor: Oldřiška Ciprová

Nakladatelství: Alpress

Počet stran: 216

Rok: 2019

Recenze:

Knížka je rozdělena na několik částí. V první z nich nás autorka seznamuje s mladičkou Dragou, dívkou žijící na stodoranském panství. Kněžna Ludmila si ji vyhlídne jako manželku pro svého druhorozeného syna Vratislava. Protože se jedná o pohanský lid, ponechá jí do svatby na hradišti i křesťanského kazatele, který ji má pokřtít a naučit právě víře.

V té době krásná a divoká Draga prožije románek s jedním ze svých vikingských ochránců. Naštěstí i přes svou naivitu neztratí to nejcennější a odjíždí do Čech provdat se za kněžice Vratislava. Po příjezdu ji čeká studená sprcha od budoucí tchyně hned mezi dveřmi. S křesťanskou vírou má Draga přijmout i nové jméno – Drahomíra. Její nechuť k Ludmile začíná pomalu klíčit.

Hlavním motivem celé knihy je vykreslení vztahu mezi Dragou a Ludmilou. Už na základní škole se děti učí, že Drahomíra je ta zlá žena, která nechala zavraždit noblesní a chytrou kněžnu Ludmilu. Jenže kde je pravda? A na čí straně stála spravedlnost? Proč Václava a pak i Boleslava vychovávala Ludmila a ne Drahomíra?

U knížek Oldřišky Ciprové mi dost vadí jejich zkratkovitost. Mám raději hutnější a více rozepsané scény, zvlášť jsou-li pro příběh klíčové. V tomto románu však autorka prokázala, že své řemeslo ovládá na jedničku. Napsala knihu, která sice čtenáře provede širokým záběrem mnoha let na poměrně malém počtu stran, ale přesto do hloubky ukazuje charakter některých postav.

Vztah Ludmily a Drahomíry je vykreslen jako typický vztah mezi tchýní a snachou. Tchýní, která se plete do života synů, vše jim organizuje a ovlivňuje jejich rozhodnutí. Drahomíra naopak představuje snachu, která by se ráda vzepřela, ale nechce tchýni odporovat. Přesto k tomu postupně dospěje.

Autorka perfektně vystihla okamžik, kdy se Drahomířin vztah k Ludmile definitivně překlopil do negativní roviny. A to chvíli, kdy ji připravila o prvorozeného Václava a rozhodla se ho vychovávat stranou od matky. Proč? Jaké k tomu měla právo?

Možná i proto, že sama mám děti, prožívala jsem situaci opravdu velmi intenzivně. Vlastně jsem moc nechápala Drahomířinu pasivitu, protože já být na jejím místě, rvu se o syna jako lvice. Jenže autorka neměla na vybranou. Popisovala události, které se před stovkami let skutečně staly. Zda byl důvod předání Václava do Ludmiliny péče skutečně takový, jaký popisuje Ciprová, to se už dnes nedozvíme. Faktem ale je, že knížka se mi opravdu hodně líbila a pro mě byla jedna nejlepších, které autorka napsala.

Hodnocení: 80%

Knihu Drahomíra- Důstojná sokyně kněžny Ludmily koupíte na stránkách nakladatelství Alpress.

1 komentář: „Recenze: Oldřiška Ciprová – Důstojná sokyně kněžny Ludmily

Add yours

Napsat komentář

Blog na WordPress.com.

Nahoru ↑

Design a site like this with WordPress.com
Začít